Lättlästdagen 2022
Fredag 18 november 2022 09:00-16:00
Förköpet stängt
Eventet har redan ägt rum...
En heldag för dig med intresse för språk, läsning och begriplighet. Eller som arbetar med personer som har behov av lättläst.
Möt forskare, experter och författare
Program för Lättlästdagen 2022
9.00: Registrering
9.15: Alle Eriksson och Anders Svensson, dagens moderatorer, inleder dagen
9.30: Så läser tonåringar – Olle Nordberg
Larmen om tonåringars läsning avlöser varandra. Men katastrofbilden behöver nyanseras. Förmågan att läsa skönlitteratur är stabil – och attityderna är positiva.
Olle Nordberg är forskare i svenskämnets didaktik vid Uppsala universitet.
10.05: Går det att göra lagboken lättläst? – Dona Hariri
Fatta lagen! är en bok där Dona Hariri förklarar lagen på ett enklare och mer personligt sätt. Med slang, konkreta exempel och egna reflektioner vill hon ge människor bättre koll på sina lagliga rättigheter och skyldigheter.
Dona Hariri är jurist och författare.
10.40: Fika
11.10: Språkpolitik och minoritetsspråk – Jennie Spetz
Sveriges språklag ger svenskan och flera minoritetsspråk en särställning. Men vilka rättigheter och skyldigheter ger lagen? Och hur ser framtidens språkpolitik ut?
Jennie Spetz är statsvetare och utredare på Språkrådet.
11.45: Ser du inte vad jag säger? – Niklas Källner
Möt författaren Niklas Källner i ett samtal om nya boken Ser du inte vad jag säger? – om kommunikation, kroppsspråk, ögonkontakt och allt vi säger utan att använda ord.
Niklas Källner är journalist, programledare och författare.
12.20: Lunch
13.30: Språk är makt – Marlen Eskander
Språket är ett symbolsystem som inkluderar eller exkluderar. Den insikten ledde till att Marlene Eskander bestämde sig för att ge sina barn en arsenal av språk så att de ska få makt över sina liv.
Marlen Eskander är grundare av Läsfrämjandeinstitutet.
14.05: Kviss
14.20: Fika
14.45: Lättläst är en demokratifråga – Mats Myrberg
En ökande andel av befolkningen klarar inte att läsa texter motsvarande kraven efter årskurs nio. Samtidigt ligger arbetsmarknadens krav på nivån efter gymnasiet. Vilken roll spelar lättlästa texter i detta sammanhang?
Mats Myrberg är professor emeritus i specialpedagogik vid Stockholms universitet.
15.20: För, av och med ungdomar – Jessica Schiefauer
Jessica Schiefauer rör sig i de ungas värld och känsloliv, både i sitt författarskap samt vid skolbesök eller skrivarkurser. På Lättlästdagen berättar hon om sina tankar om ungas läsning samt sitt eget förhållande till lättläst.
Jessica Schiefauer är författare och tvåfaldig vinnare av Augustpriset.
15.55: Alle Eriksson och Anders Svensson avrundar dagen
16.00: Slut
Plats: Citykonferensen, Stockholm
Datum: fredag 18 november 2022 09:00-16:00
Pris: 2 400 kr, ex moms, lunch och fika ingår
Serviceavgift tillkommer.
Sista anmälningsdag: 8 november
|
Biljetten skickas både som SMS-biljett och via e-post som en utskrivbar biljett.
Biljetten skickas efter registrerad betalning.
Biljettköp steg 2 "Kontroll"
Kontrollera att alla uppgifter stämmer.
|
Försäljningen är öppen till 2022-11-18 10:00, med reservation för slutförsäljning och ändring av försäljningstiden.
Vid betalning med kort sker det via en säker betaltjänst där varken Biljettkiosken eller arrangören får del av dina känsliga kortuppgifter.
Biljettköp steg 2 "Godkänn och betala"
Kontrollera att alla uppgifter stämmer innan du slutför beställningen.
Fyll i information dit orderbekräftelse kommer att skickas.
Skickar...
|
Ett nytt fönster som för dig till vår säkra betaltjänst har öppnats.
Ser du inte fönstret?
Betalning måste ske inom 30 minuter för att slutföra köpet.